Se till att du springer för hälsan

Se till att du springer för hälsan

Våra kroppar är fantastiska. Ibland är de nästan för fantastiska. 
Vi kan nämligen utsätta dem för väldigt mycket galet, som de ändå kan återhämta sig ifrån relativt bra. Detta kan skapa den rätt vanliga missuppfattningen att det vi utsätter dem för faktiskt är långsiktigt hållbart.

Ta löpning till exempel.

De flesta av oss har genom livet skapat ett rörelsemönster som på olika sätt belastar kroppen på ett negativt sätt. Kanske har vi skadat oss någon gång, vilket orsakat smärta. För att undvika smärtan har vi börjat gå på ett sätt som gör att vi minskar smärtan i kroppen.
Problemet är att vi delvis fortsätter att gå på samma sätt, även efter att smärtan har upphört.
Lägg nu till att du börjar med löpning, med ditt icke-optimala rörelsemönster ingraverat i kroppens nervsystem. Ja då kan all sorts snedbelastning och liknande börja åsamka slitage på din kära kropp.

Detta är anledningen till att alla som är seriösa med sin löpning borde unna sig att träffa någon som är expert på hur vi rör på oss. Din kropp kommer att tacka dig i det långa loppet.
För det rörelsemönster vi kommer undan med idag kan mycket väl leda till kronisk smärta när vi blir äldre.

Ett annat sätt att stötta kroppen, ge den tips om hur den ska röra på sig, är att använda sporttejp. Chansen är rätt stor att om du träffar en sjukgymnast så kommer du att få sporttejp applicerad på din kropp. 
Behöver du sedan fortsätta behandlingen hemma så kan du hitta tejp i flera olika färger och modeller via Henzas nätbutik.

Men grunden är som sagt att veta hur man springer. VI vill gärna tro att det bara är att snöra på sig dojorna och ge sig ut i spåret. Men tyvärr är verkligheten en aning mer komplicerad än så.