Motoroptimering – när det ska gå fortare

Har man köpt sig en riktigt fin bil vill man kunna köra den med maximal kapacitet. Det är skönt att höra och känna att den ger allt den har. Tillverkare av bilar ändrar de moderna bilarnas kapacitet elektroniskt i ett chip så att de ibland inte använder all sin motorkraft. Ibland sänker de effekten på vissa modeller för att de ska få en bättre plats på marknaden. Resultatet blir att motorerna faktiskt inte använder sin fulla kapacitet.

Motoroptimering innebär då att man gör en digital finjustering av programvaran i fordonets motorstyrenhet, det som är motorns huvuddator. Det är där chipet finns som innehåller de instruktioner processorn i styrboxen använder för att styra motorn. Det designas så att motorn ska fungera bra på dåliga bränslen, under hård belastning och under lång tid. Detta kan företag som ägnar sig åt motoroptimering ändra genom att programmera om bilen. 

 

Många fördelar med motoroptimering

Om man lämnar in sin bil för trimning ska man se till att det görs av en seriöst arbetande verkstad som gör ett grundläggande arbete. Det finns inga genvägar för detta, utan motoroptimeringen måste anpassas till rätt modell och bil. Anlitar man en etablerad verkstad tar det ungefär en dag att få arbetet utfört men man kan då få en lånebil under tiden.

Resultatet blir en ökad körglädje för den som verkligen älskar att köra bil. Bilen får visa sin verkliga kapacitet med gasrespons och vridmoment. Den blir också kraftfullare och arbetar mer effektivt när det till exempel kommer till att dra husbil eller släp. 

Ytterligare en fördel är, hur konstigt det än låter, bränslebesparingen. Man kan spara mellan 10 – 15% på att effektivisera motorns kapacitet. Kostnaden för verkstadsarbetet lönar sig alltså ganska fort. Eftersom arbetet gjorts av en verkstad som anpassat motoroptimeringen till bilen påverkas inga andra funktioner, man har bara fått en vassare bil.